martes, 13 de enero de 2015

Cas 2. Experiència personal.




Cas 2 PRESENTACIÓ DEL PROPI aprenentatge
Síntesis
Com superar amb èxit l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació en Educació de la UOC com a part integradora i essencial de la meva formació com a psicopedagoga i mestra d’anglès a primària.
Com una assignatura com aquesta pot fer un ús brillant i integrador de les noves tecnologies a través del veritable aprenentatge significatiu!
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
5 anys com a mestra d’anglès (coordinadora del departament d’anglès a primària i del Projecte d’Escola Multilingüe)
Experiència a la UOC des de 2012
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell bàsic d’usuari però per motius laborals poc a poc he anat fent tastets creant un bloc d’anglès pels alumnes en el qual m’he anat barallant per aprendre a penjar vídeos dels alumnes fent activitats, àudios de diàlegs, links de internet...

---
Tipus d’escola
Concertada (etapa primària)

Localització del centre
Barcelona, Nou Barris
---
Connexió
 Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics
PC i impressora amb escàner, tlf mòbil amb càmera.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
-
-Postgrau en Educació Plurilingüe el 2011 per la UB-IL3 (semipresencial-online).
-Diplomada en Magisteri (llengua anglesa) 2011.
-Cambridge Advanced English Certificate, 2006.
-TEFL (Teaching English as a foregin Language) 2006, University of Bedfordshire.

---
Àrea / unitat
Noves Tecnologies
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Coneixements previs: Avaluació inicial i un mapa conceptual.
Activitat 2: debat al campus sobre sobre ciència, tecnologia, societat i eduació i compartició de les conclusions i experiència al blog individual creat per l’assignatura.
Avaluació d’un company..
Activitat 3: Realització d’un nou mapa conceptual, aquesta vegada fent servir una eina més sofisticada com el cmpatools sobre el canvi en els conceptes com tecnologia, educació... i compartició al bloc + autoavaluació.
Activitat 4: Projecte final partint de la base d’un problema real en la nostra tasca educativa i elaboració d’un informe, compartició al bloc de les experiències, al campus compartició de la fitxa i les evidències i reflexió final amb conclusions.
Cas: Presentació del projecte final i del propi procés d’aprenentatge amb l’assignatura en forma de cas i compartició al bloc personal.
Autoavaluació i avaluació d’un Company.

Nivell d’aprenentatge esperat
Els descrits al pla docent:
Anàlisi argumentada de les causes, conseqüències i postures quotidianes davant la relació i implicacions
entre Ciència, Tecnologia i Societat.
●Identificació de les diferents maneres de concebrela Tecnologia Educativai les seves conseqüències, límits i
potencialitats.
●Coneixement de les bases de fonamentació dela Tecnologia Educativai de les tecnologies en l'educació
●Anàlisi de les característiques comunicatives de les situacions d'ensenyament i aprenentatge mediades per
TIC y planificació de les condicions més favorables per a l'aprenentatge.
●Representació gràfica un sistema conceptual complex per mitjà d'eines digitals especialitzades.
●Compartició del propi coneixement al voltant d'experiències i recursos vinculats ambla Tecnologia
Educativa.
●Argumentació sobre la consecució o no de canvi conceptual
●Experimentació de l'aprenentatge basat en casos i valoració del procés de construcció d'aprenentatge que
pot fomentar.
●Anàlisi de processos d'argumentació en discussió on-line i valoració del procés de construcció
d'aprenentatge que pot fomentar.
●Identificació de problemes de la vida quotidiana susceptibles de constituir-se en desencadenant
d'activitats d'aprenentatge significatiu situant-se des de la perspectiva del psicopedagog.
●Disseny, desenvolupament, implementació i avaluació d'un projecte relacionat amb la funció del
psicopedagog i que incorpori l'ús efectiu de la tecnologia-
●Il¿lustració del procés o resultats d'una activitat d'ensenyament aprenentatge per mitjà de recursos
digitals
●Compartir digitalment les evidències que mostren el desenvolupament i consecució d'aquestes
competències en forma de portafoli.

---
Tipus d’activitat
-Activitats d’aprenentatge significatiu utilitzant les noves tecnologies i reflexionant i autoavaluant el propi aprenentatge i el dels companys.
-Activitats dinàmiques i debats al fòrum i al campus virtual de la UOC
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador, campus virtual, cmaptools, escàner i càmera digital

Raó per la qual la fa servir
S’entén la tecnologia com a part d’una educació “comunicacional” que funciona gràcies a la interacció dels seus agents considerant la TE com a part de les interaccions essencials no per la mera transferència d’informacions sinó perquè se’n fa un ús significatiu.

---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Tasques que impliquen reflexió, lectura individual de molts articles i fonts diferents, compartició d’idees de forma argumentada (argumentació i fonamentació de les tesis)..
---
Dificultats trobades
La mala connexió o eines 3.0 al meu abast. La dificultat en resoldre alguns problemes tècnics però finalment m’he anat ensortint!.
---
Ajuda / col·laboració emprada
 Col·laboració entre companys al campus, fòrum i amb el consultor.
---
Rol del professor
Guiava, encenia els debats i provocava la reflexió i la compartició d’idees així com l’ajuda entre iguals per resoldre els nostres problemes.
---
Rol de l’estudiant
Centrat en l’alumne, interacció constant, autònom, reflexiu i explorador de noves dimensions de l’aprenentatge i la cooperació.
---
Resultats
Observacions
Finalment he estat capaç de portar el bloc, de fer les tasques i resoldre els petits i grans problemes que m’he anat trobant així com resoldre i ajudar a alguns companys al fòrum.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Com que en tot moment s’ha partit de la pròpia experiència he estat capaç de fer-la créixer exponencialment gràcies a la reflexió i la comparació amb les meves idees prèvies i com aquestes s’han vist transformades després de les lectures i les tasques assignades.
---
Lliçó apresa pel professor
L’aprenentatge significatiu fa que integrem molt més els nous conceptes.
Les noves tecnologies són molt més que utilitzar el projector o un processador de text. Transformen, ajuden, integren i en ocasions simplifiquen i reorganitzen el nostre coneixement i el nou que anem adquirint.
---



Història complerta

Entrevistador: M’agradaria demanar-te que compartissis la teva experiència amb l’assignatura. Què en sabies i què et va semblar al principi.
Professor: Doncs sempre havia sentit parlar d’aquesta assignatura per d’altres companys que deien que portava molta, molta feina. Per això vaig decidir fer-la aquest trimestre que podia dedicar-li més temps. La veritat és que en un primer moment només entrar al campus ja hem vaig col·lapsar perquè era diferent al campus habitual de la UOC. Vaig començar a suar i a entendre que no seria bufar i fer ampolles.

Entrevistador: Tenies experiència prèvia amb les TIC, les TAC?


Professor: Haig de confessar que m’ha costat bastant, sobre tot en la meva adolescència quan s’iniciava el boom pels ordinadors, trobar una utilitat a tot el tema de les Noves Tecnologies. Em va costar entrar-hi, però realment hem sorprenc a mi mateixa del gran salt que he pogut fer al llarg dels anys i poc a poc sóc capaç de portar un bloc d’anglès a l’escola, d’utilitzar plataformes com Etwinning, de fer enregistraments amb els alumnes, de compartir experiències online amb altres mestre d’Europa i en definitiva deixar-me portar pels beneficis que suposen. Només cal paciència i bona predisposició. Una vegada vaig llegir que enfadar-se amb l’ordinador (típic moment d’estrès que has de fer quelcom i no funciona i es penja tot) és com enfadar-se amb un mateix. Vaig pensar que tenia molt de cert aquesta frase!.

Entrevistador: Quins continguts s’han treballat al llarg de l’assignatura?
Professor: Els continguts principals han girat entorn els següents conceptes: TE, Jonassen i la classificació dels problemes, la societat de la informació (CTS, en resum), Toulmin i l’argumentació, els mapes mentals i l’aprenentatge significatiu i la construcció de casos.

Entrevistador: Quin ús s’ha fet del Campus virtual?
Professor:  La veritat és que s’ha fet un ús massiu del campus virtual. És de les assignatures que més s’ha fet servir el fòrum i on més carpetes i subcarpetes de missatges hi havia amb diferència! Cal dir que tot estava força endreçat i clar i amb moltes instruccions per anar seguint.

Professor: I amb què et quedes de tota aquesta experiència amb l’assignatura?
.
Entrevistador: Doncs realment hem quedo amb dues grans idees. 1: que la tecnologia no és utilitzar els ordinadors sinó que se’n pot fer un ús significatiu i integrador i 2 que sóc capaç d’avançar i millorar mitjançant l’esforç, el treball minuciós dels materials i la pròpia reflexió/autoavaluació i que aquest aprenentatge és molt més significatiu donat que es dilata en el temps per tal d’anar calant mica amb mica amb l’experiència i la reflexió. És constructivisme pur!





No hay comentarios:

Publicar un comentario